Tuesday, August 17, 2010

PAKAIAN

1. Baju Tradisional Kaum Melayu

Baju melayu yang biasa di pakai di Malaysia dan negara serantau biasanya terbahagi kepada dua, iaitu baju melayu potongan Teluk Belanga dan potongan Cekak Musang. Baju melayu Teluk Belanga biasanya lebih terkenal di selatan Malaysia. Baju ini mula diperkenalkan di Teluk Belanga, Singapura dan tersebar luas sebagai ciri khas Johor khususnya pada abad ke-19. Ia juga dikatakan sejenis pakaian lelaki yang dikatakan telah direka oleh Sultan Abu Bakar pada tahun 1866 untuk meraikan perpindahan ibu negeri Johor dari Teluk Belanga di Singapura ke Johor Bahru.
Baju 'cekak musang'
Selain itu, baju melayu potongan Cekak Musang terkenal di kawasan tengah dan utara Malaysia. Istilah ini berhubung langsung dengan pola lingkaran leher baju. Pergertian 'cekak musang' merakamkan imej alami untuk leher baju yang bercekak tinggi berdiri (2.5 cm) melinkari leher.














2. Baju Tradisional Kaum Cina.

Baju tradisional yang pertama adalah pakaian samfoo. Samfoo bermaksud 'baju dan seluar'  dalam dialek kantonis. Samfoo merupakan pakaian harian wanita keturunan cina selain dari 'cheong sam'. Ia diperbuat daripada kain nipis yang tidak bercorak atau berbunga halus. Samfoo turut dipakai oleh lelaki berketurunan cina tetapi mempunyai sedikit perbezaan dengan samfoo yang dipakai oleh kaum wanita cina.
Baju tradisional yang kedua adalah cheong sam. Cheong sam juga dipakai oleh wanita yang berketurunan cina. Cheong sam biasa dipakai pada upacara-upacara tertentu seperti majlis perkhawinan dan semasa Tahun Baru Cina. Ia mula diperkenalkan semenjak revolusi di negara China
Samfoo bagi kaum perempuan
Samfoo bagi kaum lelaki
pada tahun 1911.
















3. Baju Tradisional Kaum India

pakaian sari
Baju tradisional kaum india yang pertama adalah pakaian sari. Sari adalah pakaian bagi kaum perempuan dan ia merupakan pakaian seharian. Sari adalah sehelai kain yang tidak dijahit, berlingkungan dari empat ke sembilan meter pada panjanganya yang ditadbir ke atas badan dalam pelbagai gaya. Gaya yang terumum adalah dengan membalut sari di keliling pinggang, dengan satu hujung menabir ke atas bahu mendedahkan bahagian torso dekat pinggang. Baju tradisional kaum india yang seterusnya adalah pakaian Dhoti. Dhoti biasanya dipakai oleh kaum lelaki. Pakaian ini diperbuat daripada kain empat segi yang berwarna putih yang panjang. Kain tersebut dililit di bahagian pinggang dan diikat pada celah paha dan kemudian disangkutkan pada bahu.

No comments:

Post a Comment