PENGENALAN
Tarian tradisional merupakan sejenis seni gerak yang mengandungi gerakan tubuh badan
yang mempunyai unsur – unsur keindahan . Tarian dapat dipersembahkan melalui gerakan
tangan , kaki , badan , mata dan anggota badan yang lain. Menurut kepada seorang ahli sejarah
tarian dan muzik Jerman bernama C. Sachs telah memberikan definisi seni tari sebagai gerakan
yang berirama. Seni tari adalah pengucapan jiwa manusia melalui gerak – geri berirama yang
indah.
Tarian tradisional melayu
Tarian tradisional Melayu boleh terbahagi kepada empat
kategori iaitu tarian istana, dramatari, tarian moden dan tarian rakyat.
Contoh tarian istana terdapat tarian asyik dan tarian gamelan.Tarian asyik
merupakan tarian istana diraja Kelantan. Ia bermula di Pattani pada 1644
berikutan kehilangan burung kesayangan permaisuri. Dayang-dayang
baginda mencipta tarian ini untuk menghiburkan hatinya yang sedang
berdukacita. Asyik bermaksud kekasih yang juga merupakan nama burung
tersebut. Oleh itu tarian ini bersesuaian dengan gerak – geri bersifat lemah
lembut dan penuh dengan ketertiban. Pada hari ini, tarian ini dipersembahkan
semasa upacara rasmi dan festival. Ia juga turut dipersembahkan di majlis-
majlis perkahwinan di istana Melayu. Tiga alat muzik penting yang digunakan
ialah rebab , gambang dan gedombak.
Manakala tarian seperti tarian mak yong,tarian jikey,tarian randai dan
sebagainya merupakan dalam kategori tarian dramatari yang dikenali sebagai satu
cabang seni teater yang menggabungkan tarian, opera, drama dan komedi.
Tari yang paling penting yang dipersembahkan dalam Mak Yong
ialah Mengadap Rebab yang mengambil masa dalam 10-15 minit dan
dipersembahkan di setiap permulaan persembahan. Ia dibahagikan kepada 6
seksyen iaitu menama, duduk, melutut, mencangkung, berdiri dan berjalan.
Semua watak dalam Mak Yong adalah perempuan kecuali 3 lelaki penari
utama yang dipanggil Mak Yong, yang membuatkan cerita yang selalunya
berkisar tentang putera dan puteri lagenda dari cerita dongeng orang dulu-
dulu. Ada 16 pelakon dan diiringi oleh muzik tradisional yang terdiri daripada
gong, dram dan rebab.
Di samping itu,dalam kategori tarian moden juga terdapat tarian yang popular
seperti tarian joget,tarian zapin dan tarian inang.Antaranya jogat adalah yang
paling dikenali oleh rakyat kita. Ia sering dipersembahkan di festival
kesenian, upacara perkahwinan dan majlis-majlis keramaian. Tarian joget
merupakan tarian kacukan Portugis yang dibawa ke Melaka semasa
zaman perdagangan rempah. Joget dipersembahkan oleh beberapa
pasangan penari dengan pergerakkan kaki dan tangan yang lincah. Ini
berikutan tempo lagu joget yang selalunya laju. Di Melaka, joget dikenali
sebagai Chakunchak.
Tarian rakyat terdapat contoh seperti tarian ayam didik,tarian
canggung,tarian cinta saying,tarian kuda kepang dan tarian zapin.Tarian
ayam didik merupakan berasal daripada gerakan berlaga ayam, iaitu sejenis sukan
yang diminati oleh orang Melayu pada masa lampau. Tarian ini dicipta oleh ahli
tarian di negeri Perlis dan masyhur di kalangan masyarakat terutama di Perlis,
Kedah, Pulau Pinang dan bahagian utara Perak. Tarian ini diringi dengan nyanyian
lagu ayam didik.
Tarian tradisional cina
Secara umumnya,tarian tradisional cina dalam adat warisan masyarakat Cina
terdapat 2 jenis iaitu tarian singa dan tarian naga.
Penari tarian singa akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan
kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari iaitu seorang
memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakan kepala kostum, manakala
pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut.
Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang
disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun
yang dikatakan akan membawa tuah.
Dua tarian singa yang amat popular ialah "Tarian Singa Utara" dan "Tarian
Singa Selatan".Tarian Singa Utara adalah berasal dari bahagian utara China
yang menggunakan tarian ini sebagai hiburan diraja. Kostum singa mereka
menggunakan warna merah, jingga dan kuning (hijau bagi kostum singa betina).
Tarian Singa Utara adalah lebih banyak pergerakan akrobatik dan bertujuan
sebagai hiburan.
Manakala Tarian Singa Selatan lebih membawa perlambangan alam sekitar.
Tarian ini selalu dipersembahkan sebagai istiadat upacara membuang semangat
jahat dan upacara meminta tuah. Tarian Singa Selatan menggunakan pelbagai
warna dan kepala kostum mempunyai mata yang lebih besar daripada Singa Utara,
dan mempunyai cermin serta sebatang tanduk di hadapan kepalanya.
Kostum tarian singa selatan.
Kostum tarian singa utara
Seperti tarian singa,tarian naga juga selalu dipersembahkan pada musim
perayaan.Dalam permikiran kaum cina, naga mewakili kekuatan yang tiada
bandingan yang boleh menghilangkan nasib buruk dan mencegah jenayah.Oleh
itu,orang cina selalu menyebutkan “keturunan naga” sebagai lambang identiti
etnik.Pada Tahun Baru Cina, atau memimpin prosesi untuk menyambut seorang
dewa, bahkan ketika ada bencana alam atau bencana peribadi berlaku, mereka akan
mengadakan tarian naga untuk berdoa supaya mendapat berkat dari syurga.
Menurut falsafah lima elemen (logam, kayu, air, api dan tanah) popular
selama Dinasti Han, banyak objek yang berpadanan dengan ekspresi daripada lima
elemen. Untuk alasan ini, dansa naga datang dalam lima warna: hijau, merah,
kuning, putih dan hitam. Yang membezakan naga dengan lima warna ialah tradisi
rakyat pada tahun-tahun awal dinasti Han. Bagaimanapun, pada hari ini kita hanya
dapat melihat naga emas dan naga hijau.
Tarian tradisional india
Gaya tarian tradisional india boleh dibahagikan kepada gaya klasik dan gaya
tradisional. Daripada tujuh gaya klasiknya yang paling dikenali adalah Bharata Natyam, Odissi,
Mohiniattam, Khatak, Kathakali, Kuchupuddi dan Manipuri.
Tarian Kathak adalah tarian yang terbagi secara naratif dan dicirikan dengan gerakan
kaki yang cepat (tatkar) dan berputar (chakkar) serta berasal dari utara india. Pada hari ini,bentuk
tari khatak adalah bentuk yang berasal dari banyak pengaruh pada masa lalu, seperti pengaruh
mitologi kathakas (nyanyian kuno), tarian kuil, gerakan bhakti (Vaishnavisme dan Shaivite),
serta pengaruh Persia pada masa kekuasaan Mughal sejak abad ke-16.
Selain tarian kathak,tarian bharata natyam juga bergaya klasik.Yang berbeza adalah
tarian ini dikenali sebagai tarian kebangsaan india dan berasal daripada wilayah Tamil Naidu
di bahagian Selatan India. Secara tradisionalnya, tarian ini di persembahkan secara solo oleh
seorang penari wanita dengan dua aspek, pertama ialah lasya iaitu wanita yang lemah lembut,
dan kedua ialah tandava iaitu aspek maskulin, yang sama konsep dengan Yin dan Yang di
budaya Cina. Tarian ini merangkumi enam peringkat dikenali sebagai Alarippu, Jatiswaram,
Sabdam, Varnam, Padam dan Thillana. Peringkat-peringkat ini menggabungkan elemen Nritta
atau tarian tulen dan Nritya ( Tarian Ekspressi ).
Dari teks zaman dahulu, kita dapat melihat bahawa pakaian asli tidak menutupi
sebahagian besar badan penari Bharata Natyam. Pada zaman pertengahan, amalan dan
kepercayaan tok-tok alim menyebabkan devadasis memakai pakaian sari yang khusus dan berat
yang sangat membatasi gerakan penari. Ada beberapa jenis pakaian Bharata Natyam, ada yang
tidak membatasi gerakan penari, manakala yang lain sebaliknya. Pakaian zaman sekarang sangat
simbolik, kerana tujuannya adalah untuk mengeluarkan aura penari pada zaman kebendaan ini.
Muzik iringan untuk Bharata Natyam ialah muzik Carnatic gaya India Selatan.
Biasanya kumpulan pemain muzik Carnatic menggunakan instrumen iaitu mridangam (drum),
nagaswaram (paip panjang berbentuk tanduk yang dibuat daripada kayu hitam), suling, biola
dan veena (alat muzik dengan tali yang dimainkan dengan menyentuh tali-tali dengan penggesek
yang berkait dengan Saraswati, dewi Hindu.Bahasa Tamil, Telugu, Kannada dan Sanskrit
biasanya digunakan dalam Bharata Natyam.
Tarian Tradisional Sabah
Di samping itu,tarian tradisional sabah terdapat seperti tarian sumazao,tarian limbai,tarian
sumayao,tarian adai-adai dan sebagainya.
Antaranya tarian sumaza merupakan sejenis tarian tradisi rakyat Sabah yang
amat terkenal di Sabah dan di seluruh Malaysia. Ia merupakan tarian tradisi suku kaum
Kadazandusun.Fungsi tarian sumazao adalah untuk mengucap kesyukuran yang berkaitan
dengan kegiatan menanam dan menuai padi dan juga untuk menolak bala, menyemah semangat,
dan mengubati penyakit.Pada zaman ini,tarian ini biasaanya dipersembahkan semasa menyambut
hari keramaian dan di majlis jamuan. Gerak dan irama tari Sumazau adalah perlahan-lahan
dan lemah lembut. Pasangan penari lelaki dan wanita menari berhadap hadapan dan mereka
menggerak-gerakkan kaki dengan langkah kecil, sementara tumit kaki diangkat dan diturunkan
mengikut irama lagu. Ketika menari tangan dikepakkan keluar, gerakannya turun naik seperti
burung terbang.
Malah,tarian limbai adalah sejenis tarian asli masyarakat suku Bajau.Ianya
ditarikan ketika menyambut ketibaan pengantin lelaki yang diarak ke rumah pengantin
perempuan. Sebaik sahaja rombongan pengantin sampai, perarakan dihentikan sementara,
lalu tarian Limbai dipersembahkan di hadapan pengantin. Tarian ini merupakan upacara
khas sebagai isyarat menjemput pengantin naik ke rumah untuk melakukan istiadat ijab
qabul yakni pernikahan. Irama dan bahasa tarian mengiringi anggota-anggota rombongan
pengantin naik ke rumah. Penari-penari melambai-lambaikan selendang mereka sebagai
lambang mengundang dan
mengucapkan selamat datang.
Tarian Magunatip yang kita kenali merupakan sejenis tarian tradisi masyarakat suku
kaum Murut dari suku Kuhijau (Kwijau).Perkataan magunatip adalah berasal daripada
perkataan ‘apit' di yang bermakna jepit. Ia membawa maksud ketika menari kaki penari terjepit
atau terapit di antara dua batang kayu (buluh) jikalau tidak cekap mengelakkannya. Biasanya
tarian ini tidak memerlukan iringan muzik oleh kerana bunyi buluh itu yang dilagakan akan
menimbulkan bunyi yang kuat serta rentak dan irama yang menarik.Tarian Magunatip bertujuan
untuk memeriahkan sesuatu upacara yand diadakan.
Tarian Tradisional Sarawak
Datun Julud atau Julang Dance adalah tarian tradisional dari Sarawak. Tarian ini berasal
daripada suku Kenyah dari Kabupaten, balungan, Kutai Berau dan Pasir. Tarian tradisional
ini dipersembahkan untuk menyambut askar yang kembali dari peperangan. Selain itu, ia juga
merupakan tanda akhirnya musim menuai padi. Tarian ini dipercayai dicipta oleh seorang
putera yang bernama Nyik Kenyah Selung untuk merayakan kebahagiaan dan rasa syukur.
Biasanya Tarian ini dipersembahkan oleh penari wanita. Para penari akan berpakaian seperti
burung enggang dan memegang bulu bulu burung enggang, di mana dia akan bergerak naik
dan turun dengan anggun untuk menggambarkan burung enggang yang sedang terbang.
Tarian ini biasanya dipersembahkan oleh empat orang penari, selepas penari pertama habiskan
tariannya, penari kedua akan meneruskan tarian,pergerakan ini dilakukan berturut-turut
sehingga penari keempat.
Manakala Tarian Ngajat bagi orang Iban adalah tarian semasa menyambut perayaan
Gawai, sebelum pergi berperang dan selepas musim menuai. Pada zaman dahulu ianya
ditarikan selepas mereka kembali dari berperang.
Penari akan memakai pakaian tradisi seperti 'sirat', 'gagung' atau baju burung. Penari juga
memakai topi yang dihias dengan bulu-bulu burung. Gagung merupakan sejenis baju yang
tebal dan keras diperbuat dari kulit haiwan seperti kulit beruang tetapi tidak dijahit kiri dan
kanannya.
Tarian ini tarikan dengan berdiri di atas bulatan langsaran ke atas dan ke bawah, penari akan
melompat bersama iringan lagu. Setiap rentak yang dimainkan adalah bersesuaian dengan
upacaranya. Bagi Gawai Sandau Ari, gendang Rayah dimainkan untuk tetamu kehormat dan
orang yang menyambut gawai untuk ber'Rayah' sambil membawa tengkorak musuh.
Satu jenis tarian ini lagi ialah penari akan memegang perisai kayu di tangan kiri dan pedang di
tangan kanan lalu menari seperti berdepan dengan musuh dengan menghayunkan badannya ke
kiri dan ke kanan.
Lagu iringan dibunyikan dari alat-alat seperti gong besar dan kecil, gendang, tawak, bebendai,
engkurumong dan sapeh, iaitu alat bertali seperti gitar.
No comments:
Post a Comment