Wednesday, September 22, 2010

Seni Mempertahankan Diri

SENI MEMPERTAHANKAN DIRI
SILAT
ILMU PERSILATAN
Seni silat atau pencak diri ini telah berkembang di nusantara dan telah diamalkan berkurun lama dahulu. Namun begitu usia dan salasiah ilmu persilatan ini tidak dapat dihuraikan secara teperinci kerana tiada usaha pihak berwajip dilakukan secara mendalam. Ada pihak yang mengagarkan seni silat ini telah berusia dalam lingkungan 700 tahun dan telah berkembang dengan pesat di Brunei,Filifina,Indonesia,Malaysia dan Thailand. Pada permulaannya seni bela diri ini telah berkembang kerana perhijrahan dan penjajahan. Namun kini ilmu persilatan telah berkembang pesat ke seluruh dunia khususnya melalui pertandingan sukan seni bela diri yang dianjurkan dan usaha menjadikan seni bela diri kepulauan melayu ini sebagai daya tarikan pelancong. PERTUBUHAN SILAT KEBANGSAAN (PESAKA) juga telah ditubuhkan dalam usaha permodenan dan pemeliharaan ilmu persilatan untuk terus kekal.
Dari segi peralatan fizikal pula,sejata yang digunakan adalah seperti keris,badik kerambit,parang,pedang,lading,tumbuk lada,tongkat,tebung dan sundang.

JENIS-JENIS ILMU SILAT:

1. SILAT GAYUNG PUSAKA
2. SILAT CEKAR HARIMAU
3. SILAT CEKAK
4. SILAT JAWA
5. SILAT KERINCI
6. SILAT KERIS LOK SEMBILAN
7. SILAT HANG TUAH
8. SILAT CEKAK USTAT HANAFI
9. SILAT MAT KILAU


KARATE DO
Pada umumnya karate do lebih digambarkan serangan menggunakan kaki dan tangan dan tangan secara menyeluruh. Konsep yang diamalkan adalah merujuk kepada fahaman umum iaitu serangan lurus dan mendatar. Asas karate adalah sama namun terdapat perbagai jenis dan aliran karate. Di antara aliran utama karate adalah seperti shotokan,shito-ryu,sholin ryu,goju ryu, dan sebagainya. Pergerakan dalam seni mempertahankan diri ini memperlihatkan pergerakan yang seimbang ying dan yang.Asas latihan karate terbahagi kepada tiga peringkat iaitu kihon. Ia adalah latihan seni asas karate seperti menumbuk,menendang,menangkis dan mengelak. Peringkat kedua ialah katta,iaitu latihan jurus atau bunga karate.Yang terakhir adalah kumite iaitu latihan bela diri dan pergerakan seni tempur.

KUNG FU
Sejarah kung fu yang paling terkenal dipercayai berasal dari Bodhidarma yang dikenali dengan nama Da Mo atau Ta Mo. Beliau merupakan pangeran Buddha dari India yang pergi meninggalkan kemewahan di China dan mengunjungi para bikshu di atas sebuah biara.Setiba di sana dia mendapati bahawa sami-sami disana sering sakit dan tidak sihat. Oleh itu dia mencipta jurus-jurus yang tergabung dan dikenali dengan nama Delapan Belas Tangan Buddha. dan disusun dalam kitab sekitar 4 jilid. Dalam jilid tersebut lebih menitikberatkan kepada latihan kesihatan dan kesegaran pertimbangan bela diri kerana memang dicipta untuk menyihatkan para sami di biara.
Dalam prkembangan yang mengiringi kung fu,kung fu berubah fungsi dengan lebih menitikberatkan pada gerakan pergerakan seperti Tai Chi yang kononnya baik bagi orang lanjut usia dan wanita kerana gerakannya yang lembut. Oleh itu kung fu moden lebih tangkas dan lincah naman fungsinya sebagai bela diri semakin berkurang. Kecepatan adalah bahagian penting dalam latihan kung fu.Latihan ini melibatkan kecekapan kaki,kecekapan tangan dan posisi tubuh. Kadangkala latihan kung fu mungkin melibatkan penggunaan senjata. Kombinasi penggunaan senjata untuk segala bentuk kemungkinan yang bakal belaku lebih lengkap dengan penggunaan senjata.

SILAMBAM
Tidak ramai masyarakat yang menyedari seni bela diri silambab ini. Silambam merupakan seni mempertahankan diri masyarakat India dan menjadi tradisi bagi mereka. Silambam merupakan seni bela diri Dravidian iaitu tradisi berasaskan petempuran tongkat. Gaya ini dipercayai berasal dari Bukit Kurinji 5000 tahun yang lampau di mana penduduk menggunakan tongkat buluh untuk mempertahankan diri mereka dari serangan haiwan buas. Panjang tongkat biasanya sekitar 1.68 meter(lima setengah kaki) manakala saiz tongkat berkait dengan pengguna silambam. Kayu sepanjang tiga kaki yang dikenali sebagai SENDIKUCHI boleh dibawa secara tersembunyi. Pengamal silambam tidak bersenjata menggunakan beberapa pola pergerakan berasaskan pergerakan haiwan terutamanya bentuk ular dan helang. Silambam ,Kuthu varisa ,teknik kosong secara harafiah bererti urutan tumbukan,maduyu(tanduk rusa)dan shela atau cheela. Selepas seni ini itersebar ke dunia melayu"SILAMBAM" merujuk kepada seni bersenjatakan kayu dan tongkat. Beberapa seni bela melayu seperti silat juga dipercayai telah menyarap masuk ke dalam silambam.

TAEKWANDO
Taekwando telah dibawa ke Malaysia oleh generai Choi Hong Yi dengan mandat yang diberi oleh Persatuan Taekwando Korea(KTA) . Pada tahun 1963 persatuan Taekwando Selangor telah diasaakan. Pada tahun 1966 pengorganisasian semula telah dibuat olah oleh KTA yang telah menggabungkan perbagai Taekwando(KWANS) menyebabkan semangat kemalaysiaan di Malaysia timbul.general choi yang memperkenalkan seni ini di Malaysia tidak bersetuju dengan hekraki persatuan Taekwando di Korea.Maka pada 1972 Persatuan Taekwando Malaysia secara rasminya telah ditubuhkan. Dalam mencapai era kemajuan persatuan,timbul perbagai masalah dan rintangan.Tetapi pecinta seni Taekwando telah mencari jalan untuk mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah yang timbul ini. Dalam masa yang pendek ini MTA telah dipekembangkan di seluruh Malaysia. Kini ia telah disertai semenanjung Malaysia timur,polis,angkatan tentera dan pelbagai agensi lain.

JUDO
Untuk seni beladiri yang seterusnya pula kita akan melihat seni pertahanan diri yang berasal dari Jepun iaitu seni bela diri JUDO. Judo dalah seni mempertahankan diri yang brasal dari Jepun dan dimajukan dari seni bela diri JUJUTSU dan diasaskan oleh DR JIGORO KANO pada tahun 1982. Sukan ini juga menjadi model kepada seni tempurmoden jepun. Pengamal seni bela diri jepun ini menggunakan kekuatan badan untuk menjatuhkan dan menewaskan musuh.Antara contoh Judo yng terkenal adalah Judo Kosei Inoue. Bagi pengamal Judo ini mereka akanmenggunakan teknik Uchi mata untukmenewaskan musuh.

MUAY THAI
Muay Thai atau turut dikenali sebagai Tinju Siam adalah sejenis seni bela diri yang unik dan dipercayai telah wujud sejak lebih 1600 tahun dahulu dalam masyarakat Thailand apabila raja siam Nasesuan yang ditangkap raja Burma lalu menawarkan perbebasan bersyarat iaitu menentang jaguh-jaguh tinju Burma. Pertarungan untuk pembebasan ini berlangsung dengan kejayaan beliau menewaskan 12 jaguh burma yang mencabarnya. Kejayaan ini menobatkan beliau sebagai jaguh negara sehinggalah sukan ini dijadikan aktiviti sukan lasak masa lapang di dalam masyarakatnya.
Kekuatan muay thai ini menonjolkan seni bela diri yang menggunakan sepenuhnya kekuatan tangan,siku ,kaki,dan lutut,untuk menjatuhkan dan melumpuhkan lawan. Sama ada dalam konteks tradisi atau ciri-ciri luarannya,sukan ini berbeza jika dibandingkan dengan seni bela diri yang lain yang kelihatan seiras dengannya seperti Kick Boxing yang terkenal di barat. Pertarungan berlaku dalam jarak yang dekat ataupun jarak yang terlangkau oleh kaki dan tangan.
Dalam seni bela diri ini kadang-kadang peninju akan menerpa dan bergerak kehadapan dengan pantas untuk membuat pukulan dan tendangan. Dalam jarak paling dekat ketika dua peninju berpaut dan merangkul bahagian atas badan lawan peninju masih membuat pukulan yang kuat dengan mengunakan lutut,tumbukan dan rangkulan itu sendiri yang boleh merebahkan lawan. Peninju akan berusaha mengawal lawan dengan mengunakan setiap ruang yang terdedah dengan pantas. Kelebihannya tetap kepada kekuatan pukulan dan kesempatan bertindak dalam kepantasan yang ada ketika membelasah lawan.
Sukan seni bela diri Muay Thai ini telah hidup dengan begitu subur dan meluas dalam masyarakat thailand sehingga ke hari ini. Ianya bukan sahaja terkenal di Thailand malah telah merebak ke seluruh dunia sebagai seni mempertahankan diri yang mempunyai kekuatan dan keistimewaan yang tersendiri. Malah ia juga dianggap raja dalam sukan pertarungan secara berdepan dan raja sukan pertarungan gelanggang.

ADAT RAM MUAI

1. Bertujuan supaya sentiasa menghormati guru dan merendah diri
2. Satu displin menghormati seni pertarungan
3. Sebagai adat masuk gelanggang
4. Melurut tali gelanggang dengan iringan musik tertentu
5. Mendidik supaya tunduk kepada tuhan mengikut ajaran masing-masing

2 comments: